1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Wenecja zyskała nową flotę wodorowych sedanów Toyota Mirai
29 czerwca 2022

Wenecja zyskała publiczną stację tankowania wodoru

Na ulice miasta wyjedzie nowa flota wodorowych sedanów Toyota Mirai

We Włoszech została otwarta pierwsza publicznie dostępna, miejska stacja tankowania wodoru. Ulokowana ona została w Wenecji, na terenie już istniejącej stacji benzynowej marki ENI, która właśnie została otwarta po rozbudowie. Inwestycja jest efektem porozumienia między ENI, Toyotą i władzami Wenecji, w ramach którego na drogi tego miasta wyjedzie dziesięć wodorowych sedanów Toyota Mirai. Pierwsze trzy egzemplarze już zasiliły flotę ratusza.

Na stacji benzynowej ENI w Mestre, w lądowej części Wenecji, pojawił się pierwszy miejski punkt tankowania samochodów wodorowych. W uroczystości otwarcia nowego obiektu udział wzięli Luigi Ksawery Luca, CEO Toyota Motor Italia, Giuseppe Ricci, dyrektor generalny ds. transformacji energetycznej ENI oraz Luigi Brugnaro, burmistrz Wenecji.

Pierwsza we Włoszech publiczna stacja wodorowa w mieście została wyposażona w dwa dystrybutory wodoru. Dzięki temu może ona dostarczyć ponad 100 kg tego gazu dziennie. Zatankowanie samochodu czy autobusu zajmuje około 5 minut. Zastosowano na niej innowacyjne rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo i zapobiegające pożarom. Obok instalacji wodorowej stacja posiada także dystrybutory tradycyjnych paliw oraz dwie ładowarki dla samochodów elektrycznych, które mogą działać w trybie szybkim i ultraszybkim.

W 2019 roku władze Wenecji, ENI i Toyoty podpisały porozumienie, na mocy którego producent wodorowego sedana Mirai miał wprowadzić do użytku w Wenecji przynajmniej 10 takich samochodów. Trzy z nich już trafiły do floty Urzędu Miasta Wenecji. Kolejne trzy zasiliły park samochodów w programie car-sharingowym KINTO Share w Wenecji. Pozostałe trafią do użytkowników w najbliższych miesiącach.

„To niezwykle ważny krok w rozwoju wodorowego transportu we Włoszech. Bardzo nas cieszy współpraca z ENI i władzami Wenecji oraz nasz wkład w uczynienie samochodów wodorowych dostępnymi dla wszystkich kierowców. Stworzenie bezemisyjnego transportu jest możliwe tylko poprzez symultaniczne wykorzystanie elektrycznych pojazdów na baterie i na wodór, które ze względu na różną charakterystykę bardzo dobrze się uzupełniają. Wierzymy, że jest to pierwsza z wielu stacji wodorowych we Włoszech, które dołączą do sieci podobnych obiektów w innych krajach Europy” – podkreślił Luigi Ksawery Luca, CEO Toyota Motor Italia.

Druga generacja Toyoty Mirai, zaprojektowana w architekturze TNGA, na platformie GA-L, zadebiutowała na europejskich rynkach na początku 2021 roku. Pojazd został wyposażony w najnowszy elektryczny napęd zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi. Jest on mniejszy, lżejszy, bardziej wydajny i tańszy w produkcji niż jego poprzednik.

Wodorowa Toyota Mirai jest napędzana silnikiem elektrycznym o mocy 182 KM i momencie obrotowym 300 Nm. Samochód zużywa średnio 0,84 kg/100 km wodoru, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9 s. Pojazd nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest para wodna. Długość auta wynosi 4975 mm, szerokość 1885 mm, a rozstaw osi 2920 mm.