Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
11 czerwca 2025

Zespół TOYOTA GAZOO Racing zaprezentował w Le Mans nowy prototyp

Wyścigowy GR LH2 Racing Concept na ciekły wodór
Toyota GR LH2 Racing Concept na ciekły wodór
Toyota GR LH2 Racing Concept na ciekły wodór

Na kultowym torze Circuit de la Sarthe w Le Mans zespół TOYOTA GAZOO Racing zaprezentował zasilany ciekłym wodorem GR LH2 Racing Concept. Wyścigowy samochód zasilany ciekłym wodorem mogli podziwiać kibice odwiedzający strefę H2 Village.

Rywalizacja w rajdach i wyścigach – zdaniem kierownictwa Toyoty – jest jednym z kluczowych etapów pracy nad rozwojem zaawansowanych technologii do samochodów drogowych. Koncern dąży też do jak najszybszego osiągnięcia neutralności klimatycznej, w czym pomóc ma m.in. upowszechnienie wykorzystania wodoru w transporcie.

Toyota GR LH2 Racing Concept w ujęciu bocznym

Wodorowa jednostka spalinowa Toyoty sprawdzona w motorsporcie

Nad wodorowym silnikiem spalinowym Toyota pracuje od lat. Jednostka ta była m.in. wykorzystywana w wyścigowych samochodach startujących w japońskiej serii Super Taikyu. W 2021 roku testowano Corollę zasilaną wodorem w stanie gazowym, od 2023 roku samochód ten wykorzystuje już ciekły wodór.

W 2022 roku zaczęto testować potencjał wodorowych silników pod kątem rajdów. Przejazdy pokazowe podczas Rajdu Ypres, jednej z rund mistrzostw świata, zaliczył prototypowy GR Yaris H2 Concept.

W 2023 roku w Le Mans pojawiła się wodorowa Corolla, pokonując okrążenie pokazowe kultowego toru Circuit de la Sarthe. Japońska marka pokazała też model GR H2 Racing Concept, który prezentuje potencjał wykorzystania wodorowych technologii w wyścigowych samochodach rywalizujących w Le Mans.

Toyota GR LH2 Racing Concept podczas prezentacji w Le Mans

Nowy GR LH2 Racing Concept

W ciągu ostatnich dwóch lat projektanci TOYOTA GAZOO Racing poczynili ogromne postępy w pracach nad technologią wodorową. W efekcie ich działań powstał m.in prototypowy GR LH2 Racing Concept, który został zaprezentowany 11 czerwca br. w Le Mans. Samochód wykorzystuje hybrydowy system z silnikiem spalinowym na ciekły wodór. Auto ma 5100 mm długości i 2050 mm szerokości. Nowy prototyp bazuje na modelu GR010 HYBRID startującym obecnie w mistrzostwach świata w topowej klasie Hypercar.

Debiut nowego prototypu GR LH2 Racing Concept połączono z obchodami 40-lecia startów Toyoty w legendarnym 24-godzinnym wyścigu w Le Mans. Startujące w 93. edycji wyścigu samochody zespołu otrzymały specjalne barwy, które nawiązują do tej rocznicy. Mike Conway, Kamui Kobayashi i Nyck de Vries wystartowali GR010 HYBRID z numerem 7, który otrzymał biało-czerwone malowanie nawiązujące do ikonicznego modelu TS020 z 1998 roku. Sébastien Buemi, Brendon Hartley i Ryo Hirakawa zasiedli za kierownicą matowoczarnego GR010 HYBRID z numerem 8.