1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. W Polsce debiutuje nowa wodorowa Toyota Mirai

W POLSCE DEBIUTUJE NOWA TOYOTA MIRAI

ELEKTRYCZNE AUTO NA WODÓR

2021-03-08

Toyota pokazała drugą generację elektrycznej Toyoty Mirai zasilanej wodorem (Fuel Cell Electric Vehicle – FCEV). Samochód zyskał na atrakcyjności za sprawą budzącej emocje stylistyki i świetnych właściwości jezdnych. Zastosowano w nim zupełnie nowy zestaw ogniw paliwowych (o 42% lżejszy niż w Mirai pierwszej generacji).

 

Prace nad elektrycznymi pojazdami na wodorowe ogniwa paliwowe (FCEV) Toyota rozpoczęła już w 1992 roku, by w 2014 roku z sukcesem wprowadzić na rynek Mirai. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie doświadczenie, jakie Toyota zebrała podczas opracowywania, produkcji i sprzedaży samochodów hybrydowych. Układy hybrydowe stały się kluczową technologią dla wszystkich rodzajów zelektryfikowanych napędów Toyoty. Wiele istotnych komponentów napędu na ogniwa paliwowe pochodzi z hybryd czwartej generacji, a także z seryjnych aut elektrycznych koncernu. Należy do nich jednostka sterująca PCU, bateria trakcyjna z Lexusa LS 500h czy silnik elektryczny z Lexusa UX 300e.

Druga generacja Toyoty Mirai wynosi na wyższy poziom technologię elektrycznego napędu zasilanego wodorem. Wraz z premierą nowego sedana klienci zyskują atrakcyjny stylistycznie, oczyszczający powietrze samochód o dynamicznym napędzie i świetnych właściwościach jezdnych.

Całkowicie przebudowany zestaw ogniw paliwowych, inteligentne rozłożenie elementów na platformie oraz opływowe nadwozie o niskim współczynniku oporu powietrza sprawiają, że nowy Mirai zużywa o 10% mniej paliwa od poprzednika, a jego zasięg wynosi około 650 km. Samochód nie emituje podczas jazdy żadnych spalin, a jedynie czystą parę wodną.

Toyota zakłada, że już wkrótce sprzedaż zestawów ogniw paliwowych zwiększy się nawet 10-krotnie. Nowa Toyota Mirai będzie się cieszyła większą popularnością za sprawą lepszych osiągów, atrakcyjniejszej stylistyki, a także o około 20% niższej ceny w porównaniu do poprzedniej generacji.

Wraz z rozwojem infrastruktury wodorowej, wzrostem liczby stacji tankowania wodoru oraz pojawieniem się nowych ulg i innych form wsparcia ze strony władz państwowych i samorządowych posiadanie samochodu na ogniwa paliwowe również będzie bardziej atrakcyjne.

Nowy wodorowy samochód o nowoczesnej stylistyce

Nowa Toyota Mirai przyciąga uwagę klientów nie tylko zaawansowanymi technologiami, lecz również nowoczesną stylistyką. W zależności od wersji wyposażenia samochód jest wyposażony w dwusoczewkowe adaptacyjne światła drogowe Bi-LED lub jednosoczewkowe reflektory Bi-LED z automatycznymi światłami drogowymi. W obu przypadkach wnętrze reflektorów wykończono czarnym lakierem. Światła do jazdy dziennej mają kształt litery „L” i ciągną się wzdłuż maski.

W wersjach Prestige i Executive samochód ma 19'' obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami. W wersji Executive VIP zamontowano czarne, 20'' felgi o ramionach przypominających turbinę. Wśród dostępnych kolorów nadwozia oferowany jest nowy lakier Force Blue zapewniający głęboki kontrast między odbijanym światłem i cieniami na całej karoserii.

Komfortowe wnętrza

Tworząc kabinę nowej Toyoty Mirai, projektanci wykorzystali zaawansowane komponenty, w tym połączenie miękkiej skóry i przyjemnych w dotyku materiałów oraz metalicznych faktur.

Centralny 12,3'' ekran multimedialny został połączony z wyświetlaczem na tablicy wskaźników. Poszczególne elementy ustawiono obok siebie i na tym samym poziomie, dzięki czemu kierowca może bez trudu odczytać informacje. W modelach wyposażonych w kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie ten efekt jest wzmocniony.

Dotykowy ekran systemu multimedialnego można podzielić na osobne sekcje w celu jednoczesnego wyświetlania mapy nawigacyjnej i informacji o samochodzie. Można go obsługiwać przy pomocy znanych ze smartfonów gestów wykonywanych palcami, takich jak przewijanie lub rozszerzanie obrazu.

Siedzenia w wersji Prestige zostały obite czarną tkaniną, a w Executive – czarną syntetyczną skórę. W wersji Executive VIP tapicerka została wykonana ze skóry półanilinowej w kolorze czarnym lub białym.

Nowa platforma GA-L

Dzięki zastosowaniu nowej modułowej platformy GA-L Toyota Mirai zmieniła się z czteroosobowego auta z napędem na przód w komfortową pięcioosobową limuzynę z tylnym napędem.

Nowy Mirai jest dłuższy o 85 mm, szerszy o 70 mm i ma większy o 140 mm rozstaw osi, a jego wysokość została zmniejszona o 65 mm. Rozstaw kół z przodu i z tyłu wydłużono odpowiednio o 75 i 60 mm. Nowy model ma przestronniejszą kabinę i lepiej wyważone podwozie.

Napęd na ogniwa paliwowe

Dzięki zastosowaniu nowej platformy wygospodarowano też miejsce na trzeci zbiornik wodoru. Przyczyniło się do zwiększenia zasięgu auta. Łącznie mieści się teraz w zbiornikach 5,6 kg wodoru – o 1 kg więcej niż w poprzedniej generacji.

Architektura TNGA umożliwiła przesunięcie zestawu ogniw paliwowych z dotychczasowego miejsca pod podłogą kabiny do przedniej części samochodu pod maską. Bardziej kompaktowa bateria trakcyjna oraz silnik elektryczny umieszczono nad tylną osią. Rozmieszczenie tych elementów zoptymalizowano w taki sposób, by uzyskać rozłożenie masy między przodem i tyłem w proporcji 50:50.

Zbiorniki wodoru mają mocniejszą, wielowarstwową konstrukcję i są lżejsze od poprzednich.

Podobnie jak i poprzednim modelu w ogniwach paliwowych użyto polimeru w stanie stałym. Zestaw jest mniejszy, użyto w nim 330 ogniw (zamiast 370, które były w poprzedniej generacji). Dzięki temu masa została zmniejszyła się z 56 do 52 kg. Udało się przy tym osiągnąć nowy rekord gęstości mocy w porównaniu do 3,1 kW/l w poprzedniej generacji (4,4 kW/l z wyjątkiem krańcowych ogniw). W wyniku tego maksymalna moc zestawu wzrosła ze 155 KM (114 kW) do 174 KM (128 kW).

Toyota poprawiła odporność napędu na niskie temperatury powietrza. Samochód szybciej uzyskuje pełną moc nawet przy temperaturze -30°C. Układ napędowy jest o 42% lżejszy i ma większą o 12% moc od poprzednika.

Nowa generacja Toyoty Mirai jest wyposażona w wysokonapięciowy akumulator litowo-jonowy. Jego pojemność to 4,0 Ah (6,5 Ah w Mirai pierwszej generacji). Mniejsze wymiary baterii pozwoliły przenieść ją za oparcie tylnej kanapy, gdzie nie ogranicza miejsca w kabinie ani w bagażniku. System jej chłodzenia został zoptymalizowany, a jego dyskretne wloty zostały ukryte po bokach tylnej kanapy.

Toyota Mirai i jej osiągi

Zastosowanie platformy GA-L pozwoliło na obniżenie środka ciężkości, poprawiło charakterystykę bezwładności i w znacznym stopniu zwiększyło sztywność nadwozia. Nowa Toyota Mirai ma większą moc i od 0 do 100 km/h przyspiesza w 9 s. Prędkość maksymalna wynosi 175 km/h.

Warto podkreślić, że wzrost mocy nie przyczynił się do zwiększenia zużycia wodoru, wręcz odwrotnie – samochód jest oszczędniejszy od poprzednika. W cyklu mieszanym WLTP auto wyposażone w 19'' koła zużywa 0,79 kg/100 km wodoru, a wariant na 20'' kołach – 0,89 kg/100 km. Efektywniejszy napęd oraz zwiększona pojemność trzech zbiorników wodoru sprawiają, że nowy Mirai może pokonać bez tankowania około 650 km. Uzupełnienie wodoru jest proste i trwa maksymalnie 5 minut.

Samochód wyposażono w System Active Sound Control, który emituje dźwięki imitujące brzmienie silnika spalinowego ze specjalnych głośników w kabinie w reakcji na naciśnięcie przez kierowcę pedału przyspieszenia.

Nowa Toyota Mirai została wyposażona w wielowahaczowe zawieszenie z przodu i z tyłu (zamiast kolumn MacPhersona z przodu i belki skrętnej z tyłu, zastosowanych w poprzednim modelu). Z przodu zamontowano wentylowane tarcze z czterotłoczkowymi zaciska, a z tyłu zastosowano wentylowane tarcze i dwutłoczkowe zaciski. Elektryczny hamulec postojowy jest standardem we wszystkich wersjach.

Zaawansowane systemy bezpieczeństwa

Nowa Toyota Mirai została wyposażona w najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense. W systemie wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) pojawiły się nowe funkcje – układ wykrywania samochodów nadjeżdżających z naprzeciwka (zapobiegający zderzeniu czołowemu) oraz układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach podczas skrętu w prawo i w lewo, w tym potrąceniu pieszego na przejściu podczas skręcania. Kolejną nowością w systemie PCS jest wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia (ESA), który tak prowadzi samochód, by bezpiecznie ominąć przeszkodę bez opuszczania pasa lub przy minimalnym przekroczeniu linii.

System pomoże również uchronić się przed ryzykiem kolizji w przypadku nadmiernego wciśnięcia pedału przyspieszenia przez kierowcę podczas jazdy z niską prędkością. Spowoduje to zmniejszenie mocy silnika lub lekkie hamowanie, aby powstrzymać nagłe przyspieszenie.

Mirai drugiej generacji jest wyposażony ponadto w system awaryjnego hamowania w nagłych sytuacjach (DESA), inteligentny tempomat adaptacyjny (IACC) z nową funkcją dostosowania prędkości do zakrętu, układ ostrzegania o opuszczeniu pasa ruchu (LDA) i system utrzymania pasa ruchu (LTA), system automatycznych świateł drogowych (AHB) w wersji Prestige i adaptacyjnych świateł drogowych (AHS) w wyższych wersjach.

Dodać do tego należy również system monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM), system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją automatycznego hamowania, układ detekcji przeszkód (ICS) zapobiegający kolizji podczas manewrów, kolorowy wyświetlacz HUD na przedniej szybie, cyfrowe lusterko wsteczne oraz kamerę panoramiczną 360 stopni.

Zabezpieczenia zbiorników paliwa

Nowa Toyota Mirai została wyposażona w strukturę zabezpieczającą w razie wypadku zarówno pasażerów auta, jak i zestaw ogniw paliwowych oraz zbiorniki wodoru. Wzmocnione nadwozie minimalizuje ryzyko deformacji kabiny, absorbując i rozpraszając siłę uderzenia. Zabezpieczenia obejmują czujniki, osłony i zawór bezpieczeństwa w zbiornikach wodoru.

Oczyszczanie powietrza podczas jazdy

Nowy generacja wodorowego samochodu Toyoty został wyposażona w innowacyjny katalityczny filtr wbudowany we wloty powietrza. Wychwytuje on mikroskopijne cząsteczki zanieczyszczeń, w tym dwutlenek siarki (SO2), tlenki azotu (NOx) i cząstki stałe PM 2.5. Rozwiązanie to usuwa od 90 do 100% zanieczyszczeń o średnicy od 0 do 2,5 mikronu z powietrza przelatującego przez system ogniw paliwowych.

Podobne rozwiązanie wykorzystywano już Mirai pierwszej generacji. W modelu drugiej generacji filtr jest bardziej wyspecjalizowany i skuteczny – wyłapuje 99,9% cząstek zanieczyszczeń. Można śmiało twierdzić, że powietrze opuszczające układ napędowy Mirai jest czystsze niż pobierane z otoczenia. Przejechanie 10 tysięcy km oczyszcza powietrze dla jednej osoby na 1 rok.

Jedynym produktem ubocznym pracy ogniw paliwowych jest woda automatycznie odprowadzana rurą wydechową. Kierowca może także aktywować odpływ wody za pomocą przycisku H2O.

Technologia ogniw paliwowych jest udostępniana partnerom handlowym

Wraz z premierą Mirai w Europie Toyota chce przyspieszyć rozwój gospodarki wodorowej.

SPECYFIKACJA

TOYOTA MIRAI 2. GENERACJI

Zestaw ogniw paliwowych

 

Kod modelu

FCB130

Typ

ogniwa paliwowe z elektrolitem polimerowym

Liczba ogniw

330

Rodzaj połączenia

szeregowe

Maksymalna moc KM (kW)

174 (128)

Gęstość mocy (kW/l)

5,4 (bez zewnętrznych ogniw), 4,4 (z zewnętrznymi ogniwami)

Pojemność (litry)

24 (bez zewnętrznych ogniw), 31 (z zewnętrznymi ogniwami)

Masa (kg)

52

Bateria

 

Typ

litowo-jonowa

Liczba ogniw

84

Napięcie nominalne (V)

310,8

Pojemność energii (Ah)

4

Masa baterii (kg)

44,6

Zbiorniki wodoru

 

Pojemność zbiorników (kg)

5,6

Pojemność zbiorników (litry)

142,2

Gęstość gazu (wt%)

6

Silnik elektryczny

 

Moc maksymalna KM (kW)

182 (134)

Maksymalny moment obrotowy (Nm)

300

Kod silnika

3KM

Typ silnika

silnik synchroniczny z magnesami trwałymi

Układ napędowy

 

Rodzaj układu

na tylne koła

Stopień przełożenia

11.691:1

   

PODWOZIE

 

Przednie zawieszenie

zawieszenie wielowahaczowe

Stabilizator

tak

Tylne zawieszenie

zawieszenie wielowahaczowe

Stabilizator

tak

Układ kierowniczy

 

Typ

przekładnia kierownicza zębatkowa

Rodzaj wspomagania kierownicy

elektryczne

Liczba obrotów od oporu do oporu

2,51

Minimalny promień skrętu (opon/nadwozia) (m)

11,6/12,6

Hamulce

 

Przód

wentylowane tarcze hamulcowe, zaciski 4-tłoczkowe

Tył

wentylowane tarcze hamulcowe, zaciski 2-tłoczkowe

Koła i opony

 

Koła

19 x 8.0J - 20 x 8.5J

Opony

235/55 R19 - 245/45 R20

   

OSIĄGI

 

Maksymalna prędkość (km/h)

175

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h (s)

9,0

   

MASA (kg)

 

Masa własna min / max

1 900/1 950

Masa całkowita

2 415

   

WŁAŚCIWOŚCI AERODYNAMICZNE

 

Współczynnik Cx

0,29

   

ZUŻYCIE WODORU

 

Średnie wg WLTP (kg/100 km)

0,79 (koła 19") – 0,89 (koła 20")

   

WYMIARY ZEWNĘTRZNE (mm)

 

Długość

4 975

Szerokość

1 885

Wysokość

1 480

Rozstaw osi

2 920

Rozstaw przednich kół

1 610

Rozstaw tylnych kół

1 605

Zwis przedni

965

Zwis tylny

1 090

Prześwit

150

Bagażnik

 

Pojemność VDA (litry)

272,8

Wymiary wnętrza

 

Liczba miejsc

5

Długość (mm)

1805

Szerokość (mm)

1595

Wysokość (mm)

1135