1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Najnowszy 680 konny hipersamochod Toyoty

O ZWYCIĘSTWO W LE MANS 24H POWALCZY NAJNOWSZY HIPERSAMOCHÓD TOYOTY

89. EDYCJA LEGENDARNEGO 24-GODZINNEGO WYŚCIGU

2021-08-17

TOYOTA GAZOO Racing stworzyła nową Toyotę GR010 HYBRID. 21 sierpnia ten hipersamochód stanie do rywalizacji w 89. edycji legendarnego 24-godzinnego wyścigu w Le Mans. Od trzech lat hybrydowe Toyoty nie mają sobie równych w tej rywalizacji.

 

Od blisko 30 lat Toyota promuje elektryfikację w motoryzacji, a swoje rozwiązania sprawdza w motorsporcie. Japoński koncern od 2012 roku rywalizuje w wyścigach długodystansowych ze swoimi hybrydowymi prototypami.

Kulminacyjnym punktem każdego sezonu dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing jest legendarny 24-godzinny wyścig w Le Mans. W ostatnich trzech latach Toyota wygrywała go z modelem TS050 HYBRID. W 2021 roku wyzwanie podejmie zupełnie nowe auto.

Nowa hybrydowe auto wyścigowe

Nowy hipersamochód – Toyota GR010 HYBRID – została stworzona zgodnie z przepisami obowiązującymi dla najwyższej klasy Le Mans Hypercar. Wyścigowy pojazd ma napęd na cztery koła oraz mocny układ hybrydowy. Składają się na niego 3,5-litrowy silnik V6 z podwójnym turbodoładowaniem, który osiąga moc 680 KM i przekazuje ją na koła tylne, oraz 272-konny silnik elektryczny opracowany przez ASIN AW i DENSO, który napędza oś przednią. Łączna moc układu hybrydowego wynosi 500 kW (680 KM). Moc maksymalna układu jest ściśle ograniczona przepisami serii.

Nową Toyotę GR010 HYBRID zaprojektowano od zera, bo tego wymagał regulamin techniczny. Po raz pierwszy w historii, właśnie w wyniku nowych regulacji, hybrydowy samochód wyścigowy stworzony przez TOYOTA GAZOO Racing nie dysponuje tylnym generatorem mocy (MGU). Ma tylko pojedynczy MGU na przedniej osi. A to z kolei wymusiło wyposażenie auta w rozrusznik. Na tylnej osi zostały zamontowane w pełni hydrauliczne hamulce (a nie system brake-by-wire jak w poprzednim modelu).

Przepisy – tym razem dotyczące bezpieczeństwa – zdeterminowały kształt karoserii. Nowy regulamin techniczny zezwala na homologację tylko jednej karoserii z jednym elementem aerodynamicznym o zmiennych ustawieniach. Tym samym GR010 HYBRID przez cały sezon rywalizuje w tej samej specyfikacji. W przypadku poprzedniego modelu TS050 HYBRID zespół mógł korzystać z dwóch rodzajów aut – z niskim oraz wysokim dociskiem aerodynamicznym. Teraz za dostosowanie się do charakterystyki danego toru odpowiada regulowane tylne skrzydło.

Pierwsze sukcesy GR010 HYBRID

Nowa Toyota GR010 HYBRID zaliczyła intensywny program testowy. Auto po raz pierwszy na torze wyścigowym sprawdzono w październiku 2020 roku. Potem model ten przejechał jeszcze osiem innych, wymagających sprawdzianów, zanim rozpoczął się sezon FIA WEC.

Jak pokazują dotychczasowe wyniki, nowy hipersamochód Toyoty skutecznie rywalizuje z konkurencją. GR010 Hybrid wygrał 6-godzinny wyścig na torze Spa-Francorchamps, 8-godzinną rywalizację w Portimao oraz 6-godzinny wyścig na torze Monza. Ale to Le Mans 24h i Circuit de la Sarthe są wyzwaniem jak żadne inne. 25 tys. zmian biegów, 4 tys. km przejechanych z gazem wciśniętym w podłogę i 2 mln obrotów każdego koła – to prawdziwy sprawdzian bezawaryjności i wytrzymałości najdrobniejszych elementów w konstrukcji auta.

„To wielki zaszczyt brać udział w wyścigu Le Mans 24h, a my czujemy szczególną dumę jako trzykrotni zwycięzcy. Ciężko pracowaliśmy nad tym, by przedłużyć naszą passę i zostać też pierwszym triumfatorem w erze hipersamochodów. Praca inżynierów, mechaników i kierowców miała cały czas jeden cel – przygotować się jak najlepiej do tego wyścigu. To nie jest łatwe zadanie, bo mamy bardzo wymagających rywali, a GR010 HYBRID wystartuje w Le Mans po raz pierwszy, co zawsze jest wyzwaniem od strony technicznej” – podkreślił Hisatake Murata, szef zespołu.

Le Mans 24h

Wyścigi w Le Mans odbywają się od 1923 roku. W 89. edycji legendarnych 24-godzinnych zmagać wystartują 62 samochody i 186 kierowców.

Toyota wygrywała w trzech ostatnich latach i jest najbardziej utytułowaną japońską marką. W tym roku wystawi dwa egzemplarze GR010 HYBRID. W samochodzie z #8 pojadą ubiegłoroczni triumfatorzy – Sébastien Buemi i Kazuki Nakajima, którzy walczą o swoje czwarte z rzędu zwycięstwo, oraz Brendon Hartley, który dołączył do nich w zeszłym roku. W aucie z #7 pojadą aktualni mistrzowie świata – Mike Conway, Kamui Kobayashi i José María López.

Zawodnicy TOYOTA GAZOO Racing mają już za sobą niedzielne testy na liczącym dokładnie 13,626 km torze. Na środę zaplanowano dwie sesje treningowe (dzienną i nocną) oraz kwalifikacje. W czwartek odbędą się jazdy treningowych oraz 30-minutowa walka o pole position. Toyota ruszała z pierwszej pozycji startowej w czterech poprzednich edycjach Le Mans 24h.

Wyścig rozpocznie się w sobotę, 21 sierpnia, o godz. 16. Zwycięzca będzie znany po dokładnie 24 godzinach ekscytującej rywalizacji. Transmisję na żywo będzie można obejrzeć na antenach Eurosportu.