Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
20-03-2023

Modele Toyoty i Lexusa wśród najbezpieczniejszych aut na amerykańskim rynku

Instytut IIHS przyznał wyróżnienia Top Safety Pick za rok 2023 
Najbezpieczniejszy samochód Toyoty
Najbezpieczniejszy samochód Toyoty
IIHS, czyli Insurance Institute for Highway Safety, opublikował listę najbezpieczniejszych samochodów z rocznika 2023 na amerykańskim rynku. Najwięcej wyróżnień ze wszystkich producentów zdobyła Toyota Motor Corporation – 15. Nagrodzono m.in. takie modele, jak Corolla, RAV4, Camry, Highlander, Lexus UX, NX, RX i ES 350. 

W 2023 roku amerykański instytut IIHS, będący odpowiednikiem Euro NCAP, zaostrzył kryteria przyznawania tytułów Top Safety Pick + oraz Top Safety Pick. Stąd też tegoroczna lista najbezpieczniejszych samochodów zawiera o połowę mniej samochodów niż miało to miejsce w roku 2022. 

Najwyższe wyróżnienie – Top Safety Pick + – otrzymało 5 modeli Toyoty oraz wszystkie SUV-y Lexusa.

Do najbezpieczniejszych samochodów, jakie można kupić w amerykańskich salonach Toyoty, należą:

  • średniej wielkości sedan Camry,
  • 7-osobowy duży SUV Highlander,
  • popularny minivan Sienna,
  • pick-up Tundra z dwoma rodzajami nadwozia.

Wyjątkowym poziomem bezpieczeństwa czynnego i biernego wykazały się takie SUV-y Lexusa, jak:

  • kompaktowy Lexus UX,
  • średniej wielkości modele NX i NX Plug-in Hybrid,
  • duży SUV RX.

Tytułem Top Safety Pick wyróżniono takie modele Toyoty i Lexusa, jak:

  • Corolla sedan,
  • Corolla hatchback,
  • RAV4,
  • Venza,
  • RAV4 Prime (Plug-in Hybrid),
  • Lexus ES 350h.

Wszystkie te samochody te wykazały się najwyższym poziomem ochrony pasażerów w testach zderzeniowych, mają wysokiej jakości reflektory oraz skuteczne systemy zapobiegania kolizjom z pieszymi w dzień i w nocy.

Po zaostrzeniu kryteriów do nagród IIHS w 2023 roku zakwalifikowało się tylko 48 samochodów. Spośród nich 28 otrzymało tytuł Top Safety Pick +, a 20 spełniło standardy Top Safety Pick. Dla porównania, w ubiegłym roku amerykański instytut odpowiedzialny za ocenę bezpieczeństwa pojazdów wskazał 101 zwycięzców, z których 65 aut zdobyło najwyższą ocenę Top Safety Pick +.

„Liczba zwycięzców jest w tym roku mniejsza, ponieważ postawiliśmy przed producentami nowe wymagania, aby nie ustawali w rozwijaniu i popularyzacji najnowszych technologii bezpieczeństwa” – skomentował David Harkey, prezes Insurance Institute for Highway Safety.

„Te modele są prawdziwym wzorem do naśladowania zarówno pod względem zapobiegania kolizjom, jak i odporności na zderzenia i ochrony pasażerów” – dodał David Harkey.

Wśród najważniejszych zmian wymienić należy zastąpienie stosowanego od lat bocznego testu zderzeniowego uderzeniem w bok samochodu w bardziej wymagających warunkach. W zaktualizowanym teście każde auto musi przyjąć o 82% więcej energii uderzenia niż wcześniej. Aby zakwalifikować się do Top Safety Pick, pojazdy musiały uzyskać jedną z dwóch najwyższych ocen – Good lub Acceptable. Klasa Top Safety Pick + wymagała najwyższej noty – Good.